Zaczynamy!

Już dziś zaczynamy najbardziej łódzki z łódzkich festiwali. Zapraszamy!

Wśród 52  propozycji są premierowe spektakle i koncerty, instalacje artystyczne i interwencje w przestrzeni miejskiej, ale też spacery śladem historycznej wielokulturowości czy spotkania i rozmowy na temat tożsamości miasta. 

Bogata jest nasza oferta muzyczna, począwszy od dzisiejszego koncertu „10 piosenek Dylana” w Studiu im. H. Debicha w Radiu Łódź, przez liryczny podwójny koncert L.Stadt i Młynarski plays Młynarski z Gabą Kulką, klasyczne pieśni w wykonaniu Maksima Michaiłowa w Muzeum Miasta Łodzi, po premierowy materiał Korteza i Mashy Qrelli oraz koncert Symchy Kellera z chasydzkimi pieśniami z najnowszej płyty „Bramy”. Wreszcie finałowy, gwiazdorski show w Klubie Wytwórnia „Cohen i kobiety” z udziałem dwunastu wspaniałych wokalistek: Matyldy Damięckiej, Ani Dąbrowskiej, Martyny Jakubowicz, Gaby Kulki, Izy Lach, Anity Lipnickiej, Grażyny Łobaszewskiej, Marii Peszek, Julii Pietruchy, Renaty Przemyk, Natalii Przybysz i Darii Zawiałow

Niezwykle barwnie i atrakcyjnie zapowiada się pierwsza, plenerowa sobota festiwalu na Starym Rynku. Od rana będzie sporo propozycji dla całych rodzin, dużo miejskiego folku, a wieczór przyniesie koncert gwiazd – Yiddish Twist Orchestra oraz izraelskiej supergrupy Dudu Tassa & Kuwaitis. Tego dnia w Teatrze Muzycznym publiczność zmierzy się też z naszymi przywarami i mitami narodowymi, odbitymi w lustrze satyry stołecznego kabaretu Pożar w burdelu w jego głośnym przedstawieniu „Ucieczka z kina Polskość”.

Emocje i ważne pytania

Festiwal to również zagraniczne spektakle. „Ashes to Ashes” – grana w języku angielskim sztuka Steve’a Lamberta – stawia  uniwersalne pytania o ludzką siłę i godność w obliczu niewyobrażalnej tragedii. Z kolei inscenizacja, oparta na tekście noblistki Swietłany Aleksijewicz „Czarnobylska modlitwa” Republikańskiego Teatru Dramaturgii Białoruskiej, opowiada o tym, jak po największej katastrofie w historii energetyki jądrowej wyglądał świat osób, które się z nią zetknęły. 

W warstwie teatralnej festiwal proponuje też premiery: „Antygonę w Nowym Jorku” w reżyserii Andrzeja Szczytko, taneczny performance „Is it Pamela/Inkarnacje?” Marty Ziółek, „Szczególnie ciekawe przypadki” Grupy LineAct, a  dla najmłodszych spektakl „Złotą Rybkę” Teatru Lalek Arlekin.

Co więcej? Gościem specjalnym tegorocznego festiwalu będzie znakomity reżyser, scenarzysta i producent filmowy, laureat nagrody Emmy – Andrzej Krakowski. Poprowadzi warsztaty scenopisarstwa, spotka się z widzami na publicznym czytaniu jednej ze swoich sztuk, a także na pokazach swoich filmów i serialu. Zaprezentuje też wykonane przez siebie rysunki satyryczne. Z kolei w ramach sekcji literacko-filmowej poznamy zwycięzcę konkursu na Poemat Czterech Kultur.

Artystycznie przez miasto

Nie zabraknie działań artystycznych w przestrzeni miasta. Pojawią się nowe murale, instalacje artystyczne od streetartowej światowej czołówki, a Stary Rynek ożywi instalacja Roberta Rumasa, inspirowana jego historią. Organizatorzy poszukają odpowiedzi na pytania o tożsamość Łodzi i o sposoby na odczytywanie miejskiej archeologii. Zaproszą też do spacerów śladem historycznej wielokulturowości, spotkań i rozmów.

W programie tegorocznej edycji Festiwalu Łódź Czterech Kultur są też działania edukacyjne. Na najmłodszych czekają lekcje w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, a całe rodziny mogą się wybrać na wędrówki tropami wielokulturowej Łodzi: w parafii prawosławnej, Gminie Wyznaniowej Żydowskiej czy łódzkich muzeach: Centralnym Muzeum Włókiennictwa, Muzeum Archeologicznym i Etnograficznym, a także Muzeum Miasta Łodzi.

Idea

Wszystkie wydarzenia Festiwalu Łódź Czterech Kultur łączy wspólne hasło: „Alfabet Dialogu”, odwołujące się do rozpisania na nowo opowieści o nowoczesnym i otwartym mieście, czerpiącym siłę z różnorodności i wielokulturowości. Bo przecież Festiwal Łódź Czterech Kultur jest kontynuacją Festiwalu Dialogu Czterech Kultur, powstałego w 2002 roku z inicjatywy Witolda Knychalskiego i nawiązuje do czterech kultur, które wywarły wpływ na rozwój Łodzi. Jednak nie zamyka się w przeszłości – nasze miasto dynamicznie się rozwija i zmienia. Dlatego sam festiwal jest zanurzony we współczesności, w tym, co dziś jest ważne dla mieszkańców Łodzi, Polski, Europy. Bazując na historii, jest skierowany ku przyszłości.