zydowska

Czy w religii jest miejsce na bunt? Odpowiedzi na to pytanie poszukają z nami przedstawiciele czterech wyznań, które współtworzyły Łódź. W trzech świątyniach i w dawnym domu przedpogrzebowym przez dwa festiwalowe weekendy odbywać się będą wykłady, wystawy, koncerty i projekcje, których celem jest wzajemne spotkanie i poznanie.

Spotkanie z Łodzią żydowską odbędzie się 16 września. W domu przedpogrzebowym przy cmentarzu żydowskim (ul. Bracka, wejście od Zmiennej) oglądać będzie można wystawę fotografii Agnieszki Traczewskiej Chasydzkie powroty do miejsc nie-zapomnianych, a o g.15:00 rabin Dawid Szychowski wystąpi z wykładem Życie to przedsionek, a śmierć to drzwi. Wędrówki śladem czterech wielkich religii zakończy spacer po Cmentarzu Żydowskim szlakiem łódzkich Żydów (g. 16:00, wejście od Zmiennej).

Partner wydarzenia:

veolia

świątynie

Czy w religii jest miejsce na bunt? Odpowiedzi na to pytanie poszukają z nami przedstawiciele czterech wyznań, które współtworzyły Łódź. W trzech świątyniach i w dawnym domu przedpogrzebowym przez dwa festiwalowe weekendy odbywać się będą wykłady, wystawy, koncerty i projekcje, których celem jest wzajemne spotkanie i poznanie.

Łódź protestancką poznamy lepiej 15 września. O g. 15:00 wykład Marcin Luter: reformator czy buntownik? zaprezentuje ks. Michał Makula – luterański teolog, duchowny, proboszcz Parafii Ewangelicko-Augsburskiej św. Mateusza w Łodzi. Po wykładzie o  g. 16:00 będzie można wysłuchać mini recitalu organowego w wykonaniu Radosława Kuliberdy oraz wziąć udział w oprowadzaniu po świątyni i wystawie Ewangelicy w Łodzi. Wszystko to w kościele przy ul. Piotrkowskiej 283.

Partner wydarzenia:

veolia

świątynie

Czy w religii jest miejsce na bunt? Odpowiedzi na to pytanie poszukają z nami przedstawiciele czterech wyznań, które współtworzyły Łódź. W trzech świątyniach i w dawnym domu przedpogrzebowym przez dwa festiwalowe weekendy odbywać się będą wykłady, wystawy, koncerty i projekcje, których celem jest wzajemne spotkanie i poznanie.

Z Łodzią prawosławną spotkamy się 9 września (niedziela). Najpierw (g. 15:00) w cerkwi pw. Aleksandra Newskiego, przy ul. Kilińskiego 56, gdzie wykład Prawosławie i bunt wygłosi Archimandryta Atanazy (Nos), biskup prawosławny diecezji łódzko-poznańskiej Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. Godzinę później w cerkwi przy ul. Piramowicza 12 rozpocznie się koncert Błogosław, duszo moja, Pana w wykonaniu Chóru Cerkiewnego.

Partner wydarzenia:

 veolia

katedra2

Czy w religii jest miejsce na bunt? Odpowiedzi na to pytanie poszukają z nami przedstawiciele czterech wyznań, które współtworzyły Łódź. W trzech świątyniach i w dawnym domu przedpogrzebowym przez dwa festiwalowe weekendy odbywać się będą wykłady, wystawy, koncerty i projekcje, których celem jest wzajemne spotkanie i poznanie.

Sobota, 8 września, poświęcona będzie Łodzi katolickiej. O g. 13:00 zacznie się oprowadzenie po archikatedrze pw. Św. Stanisława Kostki (ul. Piotrkowska 265) z księdzem proboszczem Ireneuszem Kuleszą. Z kolei o g. 13:30, 14:00 i 14:30, również w archikatedrze zobaczyć można multimedialną prezentację Łódź wielokulturowa. O g. 15:00 w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi (ul. Stanisława Kostki 14) wykład Czy w kościele jest miejsce na bunt? przedstawi arcybiskup Metropolita Łódzki Grzegorz Ryś – badacz, doktor habilitowany nauk humanistycznych, specjalizującego się w dziejach Kościoła autor licznych publikacji.

 Partner wydarzenia:

veolia

edu

O tolerancji, historii, współistnieniu nacji i kultur. Jak o tym wszystkim rozmawiać z najmłodszymi mieszkańcami miasta? Nowocześnie, ciekawie i inspirująco, tak jak robią to edukatorzy Centrum Dialogu im. Marka Edelmana. W ramach Festiwalu proponują łódzkim uczniom trzy grupy zajęć.

Na uczniów z klas 1-3 szkół podstawowych, czeka najmłodszy przewodnik po Łodzi – Kolorek. To on opowie maluchom o mieście w centrum Polski, w którym prawie połowa mieszkańców nie była Polakami. Bo tak właśnie wyglądała Łódź przed II wojną światową. W ramach zajęć Łódź z Kolorkiem mali słuchacze poznają codzienne życie w przedwojennej Łodzi. Spotkania z Kolorkiem odbędą się 10 i 14 września o g. 10:00 i 12 września o g. 12:00. 

Buntownicza Łódź  to zajęcia dla starszych uczniów: z klas 7-8 szkół podstawowych, gimnazjalistów i licealistów. Edukatorzy Centrum Dialogu opowiedzą o przemianach społecznych XIX i XX wieku, o sławnych buntownikach pochodzących z Łodzi, i o tym, jak łodzianie angażowali się w rewolucję 1905 roku i opozycję antykomunistyczną.  Zajęcia z tego bloku odbędą się 10 września o g. 12:00, 11 września o g. 10:00, 13 września o g.10:00 i 12:00 oraz 14 września o 12:00.  

Dla starszych uczniów przygotowano też zajęcia Łódź Czterech Kultur. Kiedy w XIX w. Łódź zaczęła rozwijać się w niespotykanym tempie, przyjechali do niej ludzie z całej Europy. Główny udział w rozwoju miasta miały cztery narodowości: Polacy, Niemcy, Żydzi i Rosjanie. Zajęcia przybliżą życie codzienne ludzi z miasta kominów, pokażą zabytki łódzkie oraz przybliżą sylwetki sławnych łodzian, a odbędą się 11 września o g. 12:00 oraz 12 września o g. 10:00. Obowiązują zapisy i rezerwacje.

Partner wydarzenia:

veolia

biegnij

Unieruchomione kadry filmowe, zdjęcia z reklam, fragmenty studenckich etiud, literackie cytaty. Wszystko to złoży się na ekspozycję Biegnij. Stary świat jest za tobą. Przygotowywana przez Agnieszkę Zawadowską wystawa główna naszego Festiwalu zaprezentuje pejzaż lat 60. – epoki dynamicznych przemian społecznych.

Bunt stał się wówczas formą politycznej ekspresji, napędzanej pragnieniem wolności. Pokażemy przede wszystkim świat nowej wyobraźni inspirowany obrazem filmowym. Ikoniczne kadry i ujęcia wpływały na rzeczywistość społeczną – mówi Agnieszka Zawadowska. – Po latach widzimy, jak wiele etiud studentów łódzkiej Szkoły Filmowej to obrazy buntowników wyobraźni – dodaje.

Trzon tej wizualnej opowieści stanowić będą oderwane od fabuły i głosu kadry z filmów, zdjęcia i  reklamy. Unieruchomione klatki staną się autonomicznymi obrazami z wewnętrzną dramaturgią, ujawniającą zaskakujące treści o ogromnym ładunku emocjonalnym.

Wystawa pokaże też, że działania twórców Wschodu i Zachodu należały do jednej, choć podzielonej przestrzeni. Obie strony były sobie niezbędne i współtworzyły zbiorową świadomość Europy. Pomimo działania cenzury, informacje, muzyka i filmy ze świata jakoś docierały za Żelazną Kurtynę, wywoływały szok i stawały się kultowymi wydarzeniami. Pomimo niepokojących sygnałów lewicujący Zachód był zafascynowany rzeczywistością krajów socjalistycznych, pochodami pierwszomajowymi, widowiskami i umiarkowaniem w gromadzeniu rzeczy. W oczach zachodu kraje socjalistyczne nie straciły „niewinności”, nie poddały się zwariowanej konsumpcji. Dla mieszkańców Wschodu Zachód był krainą marzeń, zapach rzeczy „stamtąd” był niezapomnianym doznaniem.

Widzowie zobaczą na wystawie między innymi etiudy studentów łódzkiej Szkoły Filmowej z tamtych lat: Romana Polańskiego, Zbigniewa Rybczyńskiego, Agnieszki Osieckiej, Filipa Bajona, Francisco Oscara Gamardo, Stefana Bratkowskiego, Wasyla Mirczewa czy Abdula Khalika. Wystawa zaprezentowana zostanie w Art_Inkubatorze w Fabryce Sztuki w Łodzi. Będzie ją można oglądać do 26 września. Na wernisaż wstęp wolny.

Wernisaż wystawy | 8 września, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3, g. 18:00

Biegnij. Stary świat jest za tobą | 8-26 września, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

Bilety: 3/5 zł

Uwaga: Wystawa skierowana do osób od 16. roku życia

Agnieszka Zawadowska - kuratorka 
Monika Rudaś-Grodzka - konsultacja naukowa 
Emilia Kolinko - wybór tekstów 
Katarzyna Gumienna - kwerendy 
Antonina Benedek - opracowanie graficzne, multimedia
Kamila Golik, Gosia Gontarska - produkcja

Partnerzy wydarzenia: 

  fabryka sztuki   art inkubator    pswsf  KADR PNG p  logo wfo

 

Studio Filmowe ZEBRA
Telewizja Polska S.A.
Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny
Studio Miniatur Filmowych
Agencja fotograficzna East News Poland
Getty Images Poland
Argos Films
Zweites Deutsches Fernsehen
Instytut Pamięci Narodowej
Muzeum Kinematografii w Łodzi
Fundacja Centrum Solidarności
Stowarzyszenie Instytut Literacki Kultura
Teatr Narodowy w Warszawie
British Pathé
The Saul Zaentz Company
Beeldbank NAUCL Film & TV Society
The Getty Research Institute
State Library of South Australia
Scott Allsop | MrAllsopHistory
Julia Bratny
Wojciech Plewiński
Iwona Myszkowska
Old Touch
Martin i Tereza Monkey

 

 

IMG 1881

Jeśli sztuka feministyczna, to gdzie, jeśli nie w silnie sfeminizowanej Łodzi? Anna Baumgart – uznana artystka wizualna, reżyserka, scenografka i producentka filmowa, przedstawicielka sztuki krytycznej i sztuki feministycznej przygotowuje dla nas premierowy performans-instalację. Wraz z 55 innymi kobietami zasiądzie przy stole na scenie w Teatrze Nowym po to, by wskazać najważniejsze dla naszego regionu kobiece postaci.

Anna Baumgart podejmuje tematy związane z problemami współczesnych kobiet i ich rolami życiowymi. Przygotowywana na wrzesień premierowa Sprawa kobieca w Polsce. Łódź 2018 odwołuje się do dwóch prac: Dinner Party Judy Chicago oraz The Famous Women Dinner Service, 1932-34, Vanessy Bell i Duncana Granta. Pierwsza z nich uznawana jest za ikonę sztuki feministycznej i za jedno z najistotniejszych dzieł sztuki XX wieku. Druga, starsza o dekady, to wystawiona tylko raz w Piano Nobile Gallery w Londynie protofeministyczna praca, prezentująca sylwetki ważnych historycznie kobiet w formie portretów na talerzach.

W performansie-instalacji Anny Baumgart pojawią się i stół i zastawa. Na Małej Scenie Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi miejsca za stołem zajmą artystki, krytyczki sztuki, aktorki, pisarki, polityczki, badaczki czy aktywistki miejskie. Przed każdą z nich znajdzie się talerz z portretem kobiecym, przedstawiającym autorkę instalacji z przebitym bokiem na tle flagi. Ta wariacja na temat ikonicznego obrazu EL Lissitzkiego Czerwonym klinem bij w białych odwołuje się do tradycji konstruktywistycznej i dziedzictwa rewolucyjnego artystów działających w Łodzi. Kolejnym jej symbolem, będą widmowe postaci Katarzyny Kobro i Róży Luksemburg, grane przez obecne na scenie aktorki. W warstwie dramaturgicznej instalacja składać się będzie z wygłoszonych tekstów krytycznych Katarzyny Bojarskiej, Agaty Araszkiewicz, Katarzyny Lewandowskiej oraz z partii aktorskich napisanych przez Wiktora Rusina, a granych przez Annę Kłos i Klarę Bielawkę. Performatywność instalacji zakłada też elementy niewyreżyserowane i przeplatanie się tekstów napisanych ze spontanicznie wygłaszanymi uwagami uczestniczek debaty, które w rozmowie wybiorą 50 figur kobiecych, najważniejszych dla naszego regionu geopolitycznego. Wstęp bezpłatny, jednak obowiązują rezerwacje.

Projekt: Anna Baumgart  
Performują:
Agata Araszkiewicz 
Anna Baumgart 
Klara Bielawka 
Anna Kłos 
Wiktor Rusin 
Katarzyna Lewandowska 
Wojtek Radtke / Mleko  
Irek Zając / Kostiumy
 
Sprawa kobieca w Polsce Łódź 2018 - premiera | 8 września, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, ul. Zachodnia 93, Mała Sala, g. 17:00
 
 
Partner:
stulecie praw kobiet logo 

 

 

 

klinika

Żyrafa to tancerka i śpiewaczka, która kocha się w treserze. Latający słoń jest wirtuozem gry na trombonie. Do tego siłacze, żonglerzy, clowni i lew. Cyrk Tarabumba Teatru Klinika Lalek to barwne widowisko, podczas którego jednocześnie występują nadmarionety animowane przez lalkarzy oraz artyści cyrkowi. Obejrzymy je w ramach naszego Festiwalu 15 września o g. 16:00. Areną cyrku bez przemocy stanie się Pasaż Schillera. Wstęp wolny.

Klasyczna sztuka cyrkowa przechodzi moralną metamorfozę i przestaje wykorzystywać zwierzęta do rozrywki. Teatr Klinika Lalek w przedstawieniach z pogranicza sztuk: teatralnej, lalkarskiej i cyrkowej, używa gigantycznych lalek, tak zwanych nadmarionet, dzięki czemu żyrafa może śpiewać, a słoń lewitować, zaś widz może znaleźć się w otoczeniu niesamowitych, ożywionych form, animowanych przez aktorów. – Nawiązujemy do tradycji cyrkowej, ale wprowadzamy nową, ekologiczną jakość, bo obok sztuki lalkarskiej, zwracamy uwagę na szacunek dla istot żywych – podkreślają twórcy TKL. Za koncepcję, scenariusz i reżyserię spektaklu odpowiada Wiktor Wiktorczyk, który wspólnie ze Zbigniewem Roszkowskim tworzy też marionety.

Teatr Klinika Lalek z Wolimierza grywał w całej Polsce, odwiedził Finlandię, Francję, Hiszpanię, Rumunię, Niemcy, Austrię. W ich spektaklach udział biorą: ogromne lalki, machiny jeżdżące, grające instalacje, stwory, ludzie i żywioły. Muzyka w trakcie przedstawień grana jest na żywo przez orkiestrę i aktorów.

Realizacja:

Koncepcja i reżyseria -Wiktor Wiktorczyk
Scenografia -Wiesław Drzewiecki
Lalki -Zbigniew Roszkowski / Wiktor Wiktorczyk
Muzyka -Antoni Gralak

Cyrk Tarabumba | 15 września, Pasaż Schillera, g. 16:00

 

wiktor

Różne formy i różne komunikaty, pozornie nieistotne elementy codzienności, zebrane w piwnicznym labiryncie w opowieść o otaczającej nas ze wszystkich stron nienawiści. Karolina Wiktor, artystka wizualna i performerka swoją najnowszą wystawę-instalację zaprezentuje we wrześniu na naszym Festiwalu. Scenografią, ale też ważną częścią pracy będą piwnice zabytkowej kamienicy Pinkusa i Lende.

Wystawa Karoliny Wiktor to kontynuacja wcześniejszych prac: Alfabetu brakującej czcionki i Poematu wizualnego. Artystka konsekwentnie opowiada o swoim świecie, poskładanym na nowo po udarze. Dekonstruuje istniejący alfabet i konstruuje własny, tworzy nowe formy, grafiki, poezję, przybliża odbiorcom sposób postrzegania i odczuwania rzeczywistości w stanie afazji.

Wiktor jest także baczną obserwatorką otoczenia. Wchodzi w bramy zaniedbanych podwórek, zagląda przez szczeliny, rejestruje, fotografuje i opisuje. W efekcie tego powstał Pusto-stan nienawiści. Projekt jest reakcją artystki na to, co się dzieje – jej niezgodą na nienawiść, dominującą we wszystkich sferach przestrzeni – prywatnej i publicznej.

– Narósł we mnie bunt niewiedzy… Kiedy rzeczywistość, w której przyszło nam żyć, zmieniła się diametralnie na poziomie politycznym, społecznym ale również jednostkowo emocjonalnym? Dlatego w tekście próbuję zrozumieć sens słów nienawistnych, ich zachowań, zmapować kawałek świata, który wymyka się regułom, a który coraz bardziej nas zmienia jako społeczeństwo – mówi artystka.

Wystawa znajdzie się w miejscu charakterystycznym dla Łodzi, w piwnicach zabytkowej kamienicy Mieczysława Pinkusa i Jakuba Lende, stojącej na rogu ulic Kościuszki i Zielonej. Piwniczny labirynt posłuży do zbudowania dramaturgii poematu wizualnego. Jego fragmenty oraz różnorodne wizualia: teksty graficzne, ikonografiki, fotografie, wycinki, rzeczy skonstruowane i znalezione złożą się na realizację nieoczywistą, nielinearną, korespondująca z zastaną przestrzenią, ingerująca w nią z mocnym przekazem, a jednocześnie akceptującą ją taką, jaka jest. Koordynatorem i kuratorem wystawy jest Eliza Gaust. Partnerem wydarzenia jest Kościuszki 1. Wstęp wolny.

Wernisaż wystawy | 10 września, Kamienica Pinkusa, al. Kościuszki 1, g. 18:00

Pusto-stan nienawiści | 10-16 września, Kamienica Pinkusa, al. Kościuszki 1, g. 16:00-19:00

Partner wydarzenia:

Logo Kościuszki na białe tło