Maksim Michaiłow urodził się w Moskwie w muzycznej, operowej, rodzinie. Jego dziadek był jednym z najlepszych basów Teatru Bolszoj. W 1987 roku Maksim wygrał  prestiżowy Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Glinki i sam dołączył do zespołu operowego Teatru Bolszoj jako główny solista. Kilka lat później rozpoczął międzynarodową karierę, zapoczątkowaną wygraną w 1993 roku   międzynarodowego konkursu wokalnego „Belvedere", organizowanego w Wiedniu.

Występował na najważniejszych scenach operowych od La Scali, przez Operę Królewską Covent Garden, Fińską Operę Narodową, Operę Paryską, po opery Wiedeńskie i Berlińskie.

Swoje umiejętności prezentował w najznamienitszych klasycznych partiach: Warłama (Borys Godunow), Zareckiego (Eugeniusz Oniegin), Borodina (Książę Igor), czy Sarastro (czarodziejski Flet) a także w recitalach pieśni rosyjskich klasyków.

W festiwalowym koncercie Maksim Michaiłow wystąpi z akompaniamentem profesor Aleksandry Nawe. Związana z łódzką Akademią Muzyczną, wielokrotnie nagradzana pianistka i pedagog występuje w kraju i za granicą, prezentując projekty własne, a także koncertuje w ramach festiwali muzycznych, konferencji i sesji naukowo-artystycznych. Może pochwalić się licznymi prawykonaniami dzieł kompozytorów współczesnych  w ramach sesji Musica Moderna. Przez kilkanaście lat współpracy z orkiestrą Filharmonii Łódzkiej wielokrotnie uczestniczyła w koncertach oraz tournée tego zespołu.

Artyści wspólnie zaprezentują pieśni wybitnych rosyjskich i niemieckich kompozytorów: Modesta Musorgskiego, Siergieja Rachmaninowa, Roberta Schumanna czy Ryszarda Straussa.

Piękne, dźwięczące, mocne głosy, doskonale zgrane, by tworzyć wspólne, niezwykle brzmienie. Do poruszającego spotkania z muzyką cerkiewną zaprasza Łódzki Chór Prawosławny, który wystąpi w ramach festiwalu w cerkwi p.w. św. Olgi przy ul. Piramowicza 12 w sobotę (16.09), o g. 18.00. Wstęp wolny.

Początków muzyki cerkiewnej szukać należy jeszcze w muzyce bizantyńskiej i hebrajskiej. Chóralny śpiew jest nieodłącznym elementem wszystkich odprawianych w cerkwi prawosławnej nabożeństw. Łódzki Chór Prawosławny przy Soborze Aleksandra Newskiego w Łodzi nie tylko uczestniczy w życiu parafii i uświetnia wszelkie święta oraz ważne wydarzenia, ale też bierze udział w koncertach czy konkursach. Chór tworzą miłośnicy śpiewu, którzy na co dzień uczą się w łódzkich szkołach, studiują i pracują. Na repertuar chóru składają się utwory kompozytorów rosyjskich, serbskich, melodie greckie i tzw. „znamiennyj raspiew”. Dyrygentem zespołu jest Adam Tomaszewski – absolwent Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, a także Prawosławnego Studium Psalmistów i Dyrygentów w Hajnówce. W programie festiwalowego koncertu znalazły się utwory liturgiczne, a także pieśni m.in. w językach białoruskim, ukraińskim oraz rosyjskim, przybliżające muzyczne bogactwo nabożeństw w cerkwi parawosławnej. Muzycy zapowiadają godzinną dawkę duchowej energii.

Wstęp wolny.

Rzeczywistość snu jest nieodkryta i zjawiskowa. To, co oniryczne jest zawsze pierwszoosobowe, wymykające się opisom, nawet pamięci. Spektakl „Szczególnie ciekawe przypadki” jest impresją na temat psychologicznej i fizjologicznej natury snu, który uświadamia nam, że niezależnie od tego, jaką wiedzę na swój temat posiadamy jest ona tylko skrawkiem tego, kim jesteśmy. Grupa LineAct podejmuje próbę zmierzenia się z tym, czym są dla nas sny. Czy mogą nam coś powiedzieć o rzeczywistości, czy wręcz przeciwnie – mogą stać się rzeczywistością. Spektakl stał się także zaproszeniem łodzian do udziału w życiu teatru – miejsca wymiany i dialogu ze współczesnym widzem. Inspiracją do tworzenia spektaklu była bowiem internetowa platforma Notes Snów, w ramach której twórcy poprosili internautów o udostępnienie swoich marzeń sennych dotykających szczególnej tematyki – latania. Napłynęło wiele historii, w których śniący uczyli się latać, kontrolować ciało posiadające skrzydła i bali sennych upadków. Premiera w sobotę, 16 września w Zakładach Przemysłów Twórczych WI-MA, gdzie LineAct działa na co dzień.

Grupa LineAct  jest przestrzenią wymiany doświadczeń dla muzyków, aktorów, tancerzy, muralistów oraz artystów wideo, poszukujących nowatorskich i oryginalnych rozwiązań w tworzeniu widowiska teatralnego w przestrzeni miejskiej.

Twórcy: Anna Kamińska, Dagmara Woźniak, Jakub Kruczek, Jakub Urbański, Katarzyna Gorczyca, Katarzyna Pawłowska, Krystian Łysoń, Nina Minor, Patryk Durski.

chór

Chór Dziecięcy Miasta Łodzi to niezwykle utalentowana i pracowita grupa, która obecnie liczy około 40 młodych śpiewaków w wieku od 5 do 17 lat. Ich doskonałe przygotowanie wokalne jest efektem wytrwałości, ciężkiej pracy i prawdziwej pasji. Intensywne zajęcia – dwie próby w tygodniu – nie ograniczają się jedynie do muzyki. 

Program chóru jest bardzo różnorodny. Obejmuje wielkie formy wokalno-instrumentalne, jak i utwory sakralne, ludowe, patriotyczne, rozrywkowe czy kolędy. Większość repertuaru śpiewana jest wielogłosowo a cappella – opowiada założyciel, dyrygent, kierownik artystyczny i aranżer chóru, Waldemar Sutryk. Młodzi artyści w Polsce i zagranicą koncertują już od kilku lat. Śpiewali w Niemczech czy Luksemburgu.

Dla festiwalu chór wykona cztery utwory specjalnie przygotowane na tę okazję: Cztery Kultury (muz. Waldemar Sutryk, sł. Anita Vranjes), Tanzen und Springen (muz. Hans Leo Hassler, sł. trad., oprac. Waldemar Sutryk), Wieniki (muz. i sł. trad., oprac. Waldemar Sutryk) oraz Tumbalalaika (muz. i sł. trad., oprac. Waldemar Sutryk).

Wstęp wolny.

53

Siła obrazu, sceniczny humor i minimum słów – tyle wystarczy, by zuchwale, ale zrazem niesłychanie lekko opowiedzieć mroczną historię. Udowadnia to spektakl „Krabat” w reżyserii Christiane Zanger.

Sztuka oparta jest na motywach młodzieżowej powieści pt. „Krabat”, którą w 1971 roku napisał Otfried Preussler, czerpiąc inspirację z siedemnastowiecznej legendy o uczniu Czarnoksiężnika, który przerósł mistrza. Opowiada o ciężkich czasach, ludzkich upadkach i sile pierwszej miłości. Tytułowy bohater jest sierotą wojenną, która znajduje schronienie u jedenastu młynarczyków i ich Mistrza. Za wikt i opierunek jest w stanie znieść prawie wszystko: panujące tam surowe reguły, ciemne praktyki, czarną magię. Jednak w końcu przychodzi moment podjęcia trudnej decyzji. Nie bohaterstwo, lecz nieposłuszeństwo, zdobycie przyjaciela i miłości łamią moc czarnej magii.

Spektakl powstał dzięki współpracy Grupy Coincidentia z Figurentheater Wilde&Vogel z Niemiec oraz Floriana Feisela. Zdobył nagrodę specjalną na XXV Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej w 2012 roku.

Grupa Coincidentia to niezależny teatr ożywionej formy, założony we wrześniu 2009 przez Dagmarę Sowę i Pawła Chomczyka. Grupa ma w swoim dorobku dwanaście spektakli: „Murdas. Bajka, Bez Podłogi”, „Szopka polska”, „Trzecie Imię Kota”, „Turandot”, „Krabat”, „Krwawa Jatka”„Słoń i Kwiat’, „Faza REM”. Z kolei Figurentheater Wilde&Vogel to kultowa już dwuosobowa grupa artystyczna, w której występuje Michael Vogel, mistrz animacji marionetek i Charlotte Wilde multiinstrumentalistka, kompozytorka, performerka, która na żywo wykonuje muzykę podczas spektakli.

Wstęp bezpłatny, obowiązują rezerwacje.

Reżyseria i opracowanie tekstu: Christiane Zanger
Scenografia i lalki: Michael Vogel
Muzyka na żywo: Charlotte Wilde
Obsada: Paweł Chomczyk, Dagmara Sowa, Michael Vogel, Stefan Wenzel
Asystent reżysera: Heiko Klandt 

poemmat

Poszukiwania formalne, eksperymenty słowne, a w tle dymiące kominy dawnych fabrycznych imperiów i wielobarwny tłum sunący dzisiejszą Piotrkowską. W ramach Festiwalu Łódź Czterech Kultur po raz pierwszy organizowany jest ogólnopolski konkurs na poemat poświęcony Łodzi, w którym nagroda główna wynosi 10 000 złotych. Nazwisko zwycięzcy poznamy we wrześniu.

Istotne, żeby poemat nawiązywał do wielokulturowej historii miasta, jego dziedzictwa industrialnego, nowoczesności i awangardowych tradycji – podkreśla Przemysław Owczarek, kurator sekcji literackiej Festiwalu Łódź Czterech Kultur, pomysłodawca konkursu. Projekt wpisuje się nie tylko w program festiwalu, ale też w obchodzony w tym roku jubileusz stulecia awangardy w Polsce. – Chociaż nie stawiamy ścisłych wymagań formalnych, to liczymy na formy eksperymentalne właściwe dla idei awangardy – wyjaśnia Owczarek i dodaje, że utwór konkursowy nie może być wcześniej ogłaszany drukiem, publikowany na stronach internetowych, ani nagradzany w innych konkursach. Nie może też liczyć więcej niż 300 wersów. Opatrzone pseudonimem utwory należy przesyłać do 20 lipca 2017 roku na adres Domu Literatury w Łodzi. Regulamin konkursu znaleźć można na stronie www.centrumdialogu.com.

Nadesłane prace oceni czteroosobowe jury, złożone z wybitnych znawców tematu. Zasiądą w nim: Profesor dr hab. Jerzy Jarniewicz – poeta, krytyk literacki i tłumacz; Joanna Mueller – poetka, literaturoznawczyni i krytyczka literacka; Joanna Roszak – pisarka, poetka, publicystka oraz Kacper Bartczak – poeta, tłumacz i krytyk.

Wyniki konkursu poznamy we wrześniu, w czasie tegorocznej edycji Festiwalu Łódź Czterech Kultur, która odbędzie się w dniach 8–17 września. Nagrodzone utwory zostaną opublikowane w Kwartalniku Artystyczno-Literackim „Arterie”.

krakowski

Znakomity reżyser, scenarzysta i producent filmowy, laureat nagrody Emmy – Andrzej Krakowski – będzie gościem specjalnym tegorocznego Festiwalu Łódź Czterech Kultur. Poprowadzi warsztaty scenopisarstwa, spotka się z widzami na publicznym czytaniu jednej ze swoich sztuk, a także na pokazach swoich filmów i serialu. Zaprezentuje też swoje rysunki satyryczne.

Andrzej Krakowski w latach 1964–68 studiował na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, a potem w renomowanych filmowych uczelniach w USA. W 1968 musiał emigrować z Polski. Dziś wykłada na uczelniach w USA i Izraelu. Stworzył wiele nagradzanych filmów fabularnych i dokumentalnych. Jest autorem świetnych książek o losach polskich Żydów, którzy rozwijali w Stanach Zjednoczonych przemysł filmowy: „Pollywood. Jak stworzyliśmy Hollywood” i „Pollywood. Uciekinierzy w raju”. Gdzie spotkamy Andrzeja Krakowskiego w trakcie festiwalu?

Organizatorzy festiwalu dają  niepowtarzalną okazję wzięcia udziału w warsztatach scenopisarstwa prowadzanych przez Andrzeja Krakowskiego. Odbędą się one w sobotę, 16 września oraz niedzielę, 17.września o g. 11:00. w Narodowym Centrum Kultury Filmowej przy ul. Targowej 1/3 w Łodzi.  Osoby zakwalifikowane do uczestnictwa w warsztatach powinny przynieść wybrany przez siebie rysunek satyryczny dowolnego autorstwa, który posłuży do ćwiczeń.

 Bilety: 60 zł – przedsprzedaż do 31 sierpnia, 70 zł – od 1 września

coheni i

Na jednej scenie w łódzkim Klubie Wytwórnia wystąpią: Matylda Damięcka, Ania Dąbrowska, Martyna Jakubowicz, Gaba Kulka, Iza Lach, Anita Lipnicka, Grażyna Łobaszewska, Maria Peszek, Julia Pietrucha, Renata Przemyk, Natalia Przybysz i Daria Zawiałow. Niezapomniane: „In My Secret Life”, „Suzanne” czy „Dance Me To The End Of Love” zyskają nowy, kobiecy wymiar.

Za oprawę muzyczną wydarzenia odpowiada producent muzyczny, kompozytor i muzyk, znany chociażby z Republiki – Leszek Biolik.

Cohena znałem właściwie od zawsze. Tak jak słuchacz może poznać artystę. Wielokrotnie porywany muzycznymi fascynacjami, wiedziałem, że zawsze mogę do niego wrócić. I wracałem – mówi Biolik. – I choć nie napisze już nic więcej, podczas finału Festiwalu Łódź Czterech Kultur przemówi głosem niezwykłych kobiet. Dla mnie, prywatnie, możliwość współtworzenia tego koncertu, to wielki prezent od życia, możliwość okazania szacunku i niezwykła podróż– podkreśla producent.

Jak zapowiadają twórcy projektu: będzie to energetyczne i magiczne spotkanie przyjaciół, grających utwory mistrza, który swoją twórczością inspiruje artystów od pokoleń. Za reżyserię i scenografię widowiska odpowiada Błażej Dymek, a plakat koncertu zaprojektowała Matylda Damięcka

Realizatorzy:

Kurator sekcji muzycznej Festiwalu Łódź Czterech Kultur i autor koncepcji koncertu „Cohen i kobiety” – Marcin Tercjak
Opracowanie muzyczne – Leszek Biolik
Współtwórca koncepcji koncertu – Maciej Pilarczyk
Reżyseria, scenografia, produkcja wykonawcza – Błażej Dymek

Partnerzy wydarzenia:

 rossmann     monopolis logotyp biale tlo

Piotr

To będzie najbardziej łódzki z murali tej edycji Festiwalu Łódź Czterech Kultur. Mural dialogu, dla którego symboliczne ramy wyznacza łódzki artysta, Piotr Chrzanowski – będzie wspólnym dziełem wszystkich artystów streetartowych, biorących udział w festiwalu.

Piotr Chrzanowski – artysta i ilustrator gier, absolwentj ASP w Łodzi – swoje indywidualne projekty określa jako „FLATART”, sztukę płaską, lub superpłaską. Termin ten zaczerpnął od Takashi Murakamiego, współczesnego artysty japońskiego, który uważa, że „przepaść między kulturą wysoką i niską już prawie zaniknęła. W dosłownym sensie tego słowa wyrosła na naszych oczach sztuka superpłaska”.Chrzanowski inspiracje czerpie z natłoku cyfrowej informacji, z klasycznej ilustracji, popkultury, filmów klasy B i science fiction, snów, ruchomych avatarów GIF, a przede wszystkim z  gier wideo, starych, klasycznych arcadówek i najnowszych, dopiero zapowiadanych na rynku superprodukcji.

Pracując nad wspólnym muralem gości festiwalu Chrzanowski umieści w obszarze działań malarskich wyraz „Łódź” zapisany przy pomocy znaków czterech różnych alfabetów. Mural, który w ten sposób powstanie nie musi być typograficzny, ale będzie dominowało w nim słowo pisane w różnych językach. Ostateczny kształt dzieła zależeć będzie od wszystkich działających w ramach festiwalu artystów: Moneyless, Tellas, Nomad Clan, NeSpoon, Opiemme, Know Hope, Kasi Breski i Hyuro. Mural zostanie odsłonięty ostatniego dnia festiwalu, 17 września. 

Partnerzy wydarzenia:

clariant  Torggler